maandag 31 januari 2011

Voorlezen in de bieb



Woensdag mag ik weer voorlezen in de bibliotheek. Dat is voor mij zelf minstens zo leuk als voor mijn jonge publiek, want ik ben dol op geïllustreerde kinderboeken. Dit keer wordt het o.a het bekroonde boek 'Fiet wil rennen'. Fiet is een struisvogel met rood gestreepte poten (zie foto), en móet en zál rennen.
Zelf heb ik een kleine verzameling minder bekende favoriete kinderboeken. Dokter Deter van Toon Tellegen is een gek boek over ziekte, een dokter en genezen. Mooi geïllustreerd zijn ook de boeken van Almut Gernhardt. Tot slot uit het boek 'Wie dit leest is het vierde beest' een gedicht.

Hoe kun je over 't water stappen
zonder erdoorheen te zakken?
Zo:

Neem tulpevet en puddingkruid,
twee kilo prima vliegehuid,
drie liter goud met leverplant,
een walvishaar, en voorts een tand
van wat in mei een hommel was.
Doe alles in een zilverglas
en laat het mengsel vijf, zes weken
op een laag pitje langzaam bleken,
waarbij je huilt om het kwartier.
Giet het daarna in de rivier,
de plas, de vijver of de beek
waarop het prettig wand'len leek,
en het water draagt je als een plank.
Alles begrepen? Goed. Geen dank.
O ja, ik moet je nog verklaren:
je kunt je al dat werk besparen
als je bijvoorbeeld zwemmen kan.
Je kunt niet zwemmen? Leer het dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten